Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului a transmis duminică, 20 iulie, că purtătoarea de cuvânt a Guvernului condus de Ilie Bolojan, Ioana Dogioiu, evită să utilizeze autovehiculul care i-a fost repartizat, „din cauza riscului de a fi trasă la răspundere pentru cheltuielile aferente”, motiv pentru care alege „să folosească și autoturismele atribuite altor departamente”. În replică, Ioana Dogioiu a declarat pentru Libertatea că se deplasează la serviciu cu autoturismul propriu.
Guvernul condus de Ilie Bolojan, instalat pe 23 iunie, este acuzat de angajați că a generat o atmosferă dominată de teamă și dezorganizare. Potrivit acestora, demnitarii evită să folosească mașinile de serviciu din cauza posibilelor consecințe legale, iar funcționarii sunt transformați în vinovați de serviciu: „Unde am ajuns? Într-o democrație a terorii, în care demnitarii se tem să urce într-o mașină de serviciu, în care superiorii refuză să semneze documente, iar funcționarii sunt transformați în țapi ispășitori pentru deciziile conducătorilor lor. Liderul sindical din Aparatul de lucru al Guvernului este exclus, alături de toți colegii săi de structură”.
Reprezentanții sindicatului afirmă că atât Secretariatul General al Guvernului, cât și Cancelaria Prim-ministrului apelează la firme private pentru închirierea de mașini, iar această practică este rezultatul unui sistem birocratic excesiv și al temerii de asumare a responsabilității. „Singurele instituții care închiriază autovehicule de la firme private sunt Cancelaria Prim-ministrului și Secretariatul General al Guvernului. Nu pentru că nu dispun de mașini, ci pentru că birocrația și teama de răspundere au condus la soluții costisitoare, absurde și ineficiente”, se arată în comunicatul Sindicatului Angajaților din Executiv.
Sindicaliștii susțin că Ioana Dogioiu preferă să utilizeze autovehiculele altor departamente pentru a evita eventuale sancțiuni: „Doamna Ioana Dogioiu, de exemplu, se ferește să folosească autoturismul atribuit funcției de purtător de cuvânt, din cauza riscului de a fi trasă la răspundere pentru cheltuielile asociate. Prin urmare, preferă să folosească și mașinile din alte structuri ale Guvernului”. Contactată de Libertatea, aceasta a precizat: „Folosesc mașina mea personală. E parcată zilnic în curtea Guvernului. Am încă repartizată mașina de serviciu, dar am folosit-o o singură dată, când a trebuit să scriu ceva pe drum”.
Sindicatul subliniază că România are nevoie de un proces de reformă curajos și autentic, nu de măsuri de fațadă: „România are nevoie de un șofer – nu unul care să plimbe demnitari, rude sau amante, ci unul care știe încotro se îndreaptă acest stat și are curajul să accelereze spre o reformă reală, nu să tragă frâna de mână de frica sistemului”.
Totodată, sindicaliștii susțin că actuala reorganizare a administrației este una falsă, care lovește în angajații cu venituri modeste, precum șoferii și ospătarii, în timp ce beneficiile reale, cum ar fi pensiile speciale sau cumulul pensie-salariu, rămân neatinse. „Ce vedem acum este, din păcate, opusul transparenței și al reformei autentice. Ce fel de reorganizare este aceea în care șoferii și ospătarii devin mizele principale, oameni care nu câștigă mai mult de 4.700 lei net? Ce fel de strategie este aceea în care ne prefacem că reducem cheltuielile, dar păstrăm un sistem paralel și opac, în care sunt protejați beneficiarii pensiilor speciale sau cei care cumulează venituri uriașe din pensii și salarii bugetare? Este clar că atât premierul României, cât și șeful Cancelariei au uitat că alegerile s-au încheiat”, afirmă SAALG.
„Și atunci ne întrebăm: Cine este responsabil pentru această atmosferă? Cine răspunde pentru o democrație în care vocile critice sunt reduse la tăcere, iar sindicatele sunt tratate ca obstacole și nu ca parteneri?”, conchid reprezentanții sindicali.
Ioana Dogioiu a fost numită purtătoare de cuvânt al Guvernului condus de Ilie Bolojan pe 7 iulie, prin decizia nr. 351, publicată în Monitorul Oficial, fiind desemnată și secretar de stat în cadrul Cancelariei Prim-ministrului.
Mihai Jurca, șeful Cancelariei premierului, a confirmat pe 18 iulie ceea ce Libertatea dezvăluise anterior: reducerea cu 40% a personalului din Cancelarie. El a precizat că reducerile nu se vor opri aici. Mesele oferite demnitarilor la finalul ședințelor de Guvern vor fi eliminate, iar numărul de autoturisme și de șoferi va fi diminuat. Jurca a menționat că anual se cheltuiesc aproximativ 3 milioane de lei pe protocol, dintre care 2,3 milioane merg către RAAPPS, sub formă de cheltuieli de restaurant. „Avem, spre exemplu, o cheltuială lunară de 80.000 lei pentru opt ospătari care deservesc demnitarii și cabinetul premierului, iar în medie cheltuielile lunare cu protocolul sunt de 300.000 lei. […] Vom reduce aceste costuri, interzicând organizarea de mese și bufet în cadrul ședințelor de Guvern”, a afirmat Jurca.
Numărul autoturismelor alocate va fi redus de la 30 la 15, iar fiecare demnitar va primi o Dacie Duster, fără șofer. „Începând de săptămâna viitoare, vom căuta soluții legale pentru a reduce numărul șoferilor. Fiecare demnitar va trebui să își conducă singur mașina, așa cum se întâmplă în mediul privat”, a declarat Mihai Jurca. Întrebat cum se va proceda în cazul în care un demnitar nu deține permis auto, acesta a răspuns: „Va circula cu transportul public”. Măsurile sunt motivate prin necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, în contextul în care România a înregistrat anul trecut cel mai mare deficit din Uniunea Europeană, de 9,3% din PIB.