Pasionații de infrastructură au surprins recent imagini cu mutarea unor grinzi rămase pe un șantier al Autostrăzii Transilvania, după mai bine de 20 de ani de când acestea fuseseră lăsate acolo de constructorul american Bechtel. Aceste grinzi au fost abandonate pe parcursul lucrărilor demarate în urmă cu două decenii, iar acum au fost în sfârșit redistribuite pentru a face loc continuării proiectului.
„Autostrada Bechtel”
„Mutarea grinzilor este realizată de CNAIR printr-un contract cu cei de la Deme Macarale, separat de contractul pentru constructia autostrăzii. Numărul grinzilor de mutat: 425 bucăți”, scrie Marin Marian, autorul imaginilor postate vineri pe YouTube.
În imagini apare o parte din lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, contractat cu Construcții Erbașu, și lotul Chiribiș – Biharia, unde Precon a primit recent ordin de începere.
„A inceput partajul moștenirii Bechtel! Era si timpul”, spune un pasionat de infrastructură.
Recent, imagini surprinse de pasionații de infrastructură au arătat mutarea unor grinzi vechi de pe șantierul Autostrăzii Transilvania, grinzile fiind abandonate acolo de constructorul american Bechtel acum 20 de ani. Unii dintre comentatori au explicat destinația acestora, menționând că „o parte din grinzile pe care le va utiliza Precon sunt pe șantierul lui Erbașu”, adică vor fi reutilizate pentru proiecte de infrastructură actuale.
Pe de altă parte, un alt pasionat a ridicat o întrebare referitoare la utilizarea acestor grinzi vechi într-un proiect nou: „Grinzile au fost lăsate la pământ timp de aproximativ 20 de ani și acum se construiește un pod nou, dar elementele lui sunt vechi. De ce nu aruncă totul la gunoi?”. Aceasta este o preocupare legată de siguranța și durabilitatea noilor construcții care folosesc materiale vechi.
În paralel, compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a emis pe 14 mai ordinul de începere pentru contractul lotului Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania (A3), stabilind ca dată oficială de începere 20 mai 2025. Termenul de finalizare al acestui tronson de 28,5 km este de 24 de luni, incluzând 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.
Acest lot se va desfășura în județul Bihor și include 18 lucrări de artă. Contractul a fost semnat cu asocierea de constructori români Precon Transilvania – Citadina 98.
Autostrada A3 este cunoscută pentru peripețiile legate de întârzierile și dificultățile întâmpinate de-a lungul dezvoltării sale. De exemplu, contractul pentru lotul Chiribiș – Biharia a fost reziliat de trei ori până în prezent. În ciuda acestui fapt, autoritățile speră ca semnarea contractului din 2024 să reprezinte un pas final, iar lucrările să fie finalizate în termen.
Valoarea acestui contract se ridică la 785,21 milioane de lei, fără TVA, iar finanțarea provine din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.